Na de afgelopen koude en natte oktoberdagen kan ik er nu ECHT niet meer om heen. Indian summer is over en de gure maanden staan weer voor de deur. Normaliter slechts een jammerlijke aangelegenheid (vooral voor mijn Griekse zonaanbidster Mia die pruilend haar mand uitkomt voor een wandeling zodra het buiten nat of koud is) maar dit jaar is het toch wat anders! Want voor Who Let The Dogs Workout een vuurdoop! De allereerste herfst en winter, best spannend. Zullen de mensen met hun honden in weer en wind blijven komen?

Een opmerking die ik vaak kreeg bij het opstarten van Who let The Dogs Workout was : “Leuk, marreh, hoe ga je het doen in de winter?” Bruisend met enthousiasme wuifde ik de vraag weg met een goedlachse “Dat zie ik dan wel weer, eerst maar de zomer aanpakken!”. Inmiddels is de zomer om zijn zachts gezegd voorbij en heb ik na veel zwoegen, nachtenlang doorhalen, prullenmanden vol tabellen en grafieken het volgende te melden:

We gaan gewoon door. Nothing changes!  Ha!

Hier 4 redenen voor de mooiweersporter om OOK in herfst en winter bij regen of kou je aan te melden bij Who Let The Dogs Workout voor een lekker potje cardio- en krachttraining:

  1. Verzilver je voordeel! Huh, wat, voordeel? Hoezo dan? Toegegeven, je komt op koude en natte dagen minder graag buiten. Gelukkig heb je een hond waardoor jij – in tegenstelling tot de meeste mensen – vaker buiten komt voor die gezonde, frisse neus. En als je dan toch het park in moet met je beest, plak er dan gelijk een training aan vast!
  2. Hogere  intensiteit. Omdat je lichaam in de regen koeler blijft kun je op een hogere intensiteit trainen zonder jezelf voortijdig uit te putten. En van op hoge intensiteit trainen worden we sterker, strakker en sneller! YEAH!
  3. Slecht weer richt de geest. Ben je iemand die alleen op voorwaarde van een weertechnische comfortguarantee buiten wil sporten? Dikke kans dat je ook in andere facetten van je leven (te) vaak je comfortzone verkiest boven het verleggen van je grenzen. Weerbarstigheid is een waardevolle eigenschap die, net als een spier, getraind kan worden middels fysieke en mentale uitdaging. Dus heb je een hekel aan regen en/of kou? Put on a fierce face and grab your running shoes! Juist dan! Je zult zien: als je het weer omarmt is het zo slecht nog niet. Het grootste monster blijkt niet het weer zelf te zijn, maar onze weerstand (pun intended).
  4. Meer spieren aan het werk. De regen creëert meestal oppervlakken die glad of moeilijk te manoeuvreren zijn. Je lichaam moet dus extra aan het werk om dit te compenseren. Bijvoorbeeld bij het afremmen na een sprintje getrokken te hebben.

Dus regent het buiten en schreeuwt de couch potato in je om een aflevering GoT op de bank? Put on a fierce face and grab your running shoes! Just Do It. Jon Snow zou trots op je zijn en ik ook! ;-)

rain wet