Zit je even niet in de flow? Last van stress of een dip? Geen tijd om lekker te gaan sporten (je favoriete uitlaatklep)? Geen probleem, want door middel van simpele ademhalingsoefeningen kun je je geestelijk ongemak namelijk in een handomdraai verlichten. In deze blog lees je hoe.

Aandacht en adem: een workout voor de geest

OK, het is misschien een open deur, maar voor de volledigheid toch even in een notendop een uitleg van hoe het mechanisme werkt: Je gedachten en mindset bepalen grotendeels welk type emoties jij voelt. Wil jij hier wat meer de regie over hebben? Dan zou je actief aan de slag kunnen gaan met het sturen van je gedachten. Net als een spier die je sterker maakt door deze gericht te trainen geldt: Hoe vaker je het doet, hoe natuurlijker het voelt en hoe beter je lichaam er op reageert. Simpel zat.

But but but…hoooow?

Maar hóe stuur je je gedachten? En vooral ook, waarhéén stuur je je gedachten? We willen je zeker niet vragen negatieve gedachten te verbannen of krampachtig blije gedachten, herinneringen of vooruitzicht voor de geest te slepen. Lijkt ons redelijk stressvol en vermoeiend.

Maar wat is dan wél het juiste gereedschap om deze klus te klaren? Antwoord: het geestelijke equivalent van een gym, namelijk je ademhaling. Met je adem stuur je je bewustzijn, en train je dus je vermogen om jezelf te ontkoppelen van de eindeloze stroom aan gedachtes, en in plaats daarvan gewoon ‘te zijn’. Je drukt als het ware even op de reset knop. Hoe vaker je op de reset knop drukt, waarmee je “gaps in the stream of thinking” creëert (zoals guru Eckhart Tolle het noemt), hoe minder vatbaar je bent voor negatieve gedachtes die op hun beurt negatieve gevoelens en (nóg vervelender!) negatieve acties ontketenen. It’s a chain reaction baby!

Down to Business: 4-7-8

Dus, waarmee stuur je je gedachten? Met je adem. Waarheen stuur je je gedachten? Naar het hier en nu.  De ‘quick fix’ ademhalingstechniek die we vandaag bespreken heet de 4-7-8 Breathing Trick van Amerikaanse ‘slaapexpert’ Dr. Andrew Weil en is bedoeld voor – hoe raad je het – ontspanning. Zeker voor beginners erg fijn omdat je er in gedachte bij moet tellen. Een zoethoudertje voor het brein, want: minder ruimte voor eventuele afleidende gedachten ;-)

Daar gaattie!

  1. Adem volledig uit door je mond, met geluid.
  2. Sluit je mond en adem rustig met 4 tellen door je neus in.
  3. Houd je adem in voor 7 tellen.
  4. Adem in 8 tellen volledig uit door je mond, met geluid.

Dit is één adem. Herhaal de cyclus nog drie keer zodat je in totaal vier ademhalingen voltooid hebt. Tadaaa! Rust in de tent, toch? Deze kun je in de rij bij de supermarkt doen, op kantoor, wanneer je kleuter in Elsa prinsessenjurk krijsend de speelzaal weigert te verlaten, of wanneer je ligt te malen in bed. Anywhere dus want: Als een quick fix niet bij elke gelegenheid voor het grijpen ligt, dan mag het geen quick fix heten vinden wij. Dus vergeet die lotushouding en meditatieve geluiddichte kokon associaties en…just breathe girl!

Adem

Ben je visueel ingesteld, probeer dan deze indrukwekkende, haast hypnotiserende oefening even (klik even op het plaatje). Tip: Handig om als snelkoppeling in je browser te zetten, zo kun je er makkelijk even naar toe als je veel achter de computer zit en even een snelle reset nodig hebt.

 

Er bestaan allerlei ademhalingstechnieken met verschillende effecten tot gevolg. Van rust en ontspanning tot een oppeppende energieboost. Zoek via Google bijvoorbeeld op alternating nostril breathing, box breathing en de populaire Wim Hof Method.

Last but not least: Heb je op vrijdagavond 30 september effe tijd? Ja? Mooi, want dan geeft Koen de Jong (die kerel die o.a. samen met Wim Hof het boek Koud Kunstje schreef) om 19:30 uur een gratis webinar over ademhaling en ademhalingsoefeningen. Beter slapen, afvallen, ontspannen, rustig presenteren, sneller herstellen na het sporten. Het komt allemaal aan bod! Mee doen? Klik hierrrrr

 

“The ability to redirect your thoughts and to not dwell on them is what meditation is all about it…Productivity is not the goal, nor is enlightenment. The goal is to sit down and breathe.” – Scott McDowell

“Feelings come and go like clouds in a windy sky. Conscious breathing is my anchor.” – Thich Nhat Hanh